Bu using this website, you agree to our use of cookies.

No Yes

De (on)zin van camerabewaking - de techniek

Het is vandaag mooi weer, dus tijd voor een test. Ik loop het pand uit de straat op. Het duurt maar 34 seconden voordat ik de eerste bewakingscamera tegenkom. En dan heb ik ons eigen pand nog niet eens meegeteld.

De stad Londen hangt al jaren vol met meer dan 10.000 camera’s. En in Nederland gaan wij ook die kant op. Camera’s zijn “booming”. Iedereen heeft tegenwoordig wel een camera in zijn mobieltje, je leest steeds meer over het gebruik van body-cams bij beveiligingsbedrijven en politie en de discussie over drones is ook nog lang niet afgerond. Op internet worden zelfs al goedkope dashcams aangeboden, kleine camera’s voor op je dashboard om je rit te filmen. Kortom: camera’s zijn overal.

Met regelmaat van de klok kom ik artikelen tegen over de onzin van camerabeveiliging. Uit onderzoek zou blijken dat beveiliging met camera’s nauwelijks zin heeft. Sterker nog, het zou zelfs criminaliteit in de hand werken. Of criminelen hebben ondanks de wel geïnstalleerde camera’s rustig hun slag kunnen slaan door bijvoorbeeld een pet op te zetten om niet herkend te worden. Of wellicht herinnert u zich nog de diamantenroof waar op simpele wijze de recorder was meegenomen; weg bewijsmateriaal.

Camera’s kunnen bij sommige mensen ook juist een gevoel van onveiligheid met zich meebrengen. Of bij de gemeenschap, die zich zorgen maakt over de privacy. Want waar ben je tegenwoordig nog anoniem? En hoe zitten nu precies de regels in elkaar? Het zijn allemaal discussies die wij als technisch beveiligingsbedrijf vaak tegenkomen.

 Als ervaren beveiligingsprofessional zie ik echter dagelijks de toegevoegde waarde van camerabeveiliging op basis van concrete resultaten. Ik heb niet alleen diverse inbraken- en overvallen opgelost zien worden met behulp van de beschikbare beelden, ook betrappen wij op de STANLEY Alarmcentrale bijna iedere dag wel een winkeldief door middel van digitale winkelsurveillance.

Daarnaast is de beveiligingsbranche een aantal jaar geleden een samenwerking aangegaan met de politie. Middels het ‘LiveView-concept’ is het  vanuit onze alarmcentrale mogelijk direct relevante beelden te streamen naar de meldkamer van politie. Dit scheelt tijd in communicatie over bijvoorbeeld een signalement van een dader en ook dit initiatief vergroot de pakkans.

Waarom dan toch deze negatieve houding? Naar mijn idee heeft deze houding 2 oorzaken: 

  1. De kwaliteit van de installatie en techniek.
  2. De (soms geringe) kennis op het gebied van camerabewaking (of door de bomen van regels het bos naar meer zien)

Het eerste punt is eenvoudig op te lossen. Op TV zien wij in programma’s als “Opsporing Verzocht” te vaak onbruikbare beelden van een overval of ander incident. De belichting is niet goed, de camera hangt te hoog of te laag, of de lens is smerig. Om zeker te weten dat de inzet van camerabeveiliging ook de gewenste resultaten oplevert, is het van belang om van te voren goed vast te stellen met welk doel een camera wordt geïnstalleerd. Gaat het om het herkennen van een gezicht? Kentekenherkenning? Het registreren van een detail of juist een overzichtsituatie? Daarnaast is het onderhoud belangrijk. Stof en condens kunnen op termijn problemen verzoorzaken.

Natuurlijk geeft STANLEY Security u graag advies. Of het nu gaat om het juiste camerasysteem voor uw specifieke situatie, gecombineerd met alarmcentrale dienstverlening en periodiek onderhoud. Maar ook voor advies met betrekking tot de privacy wetgeving bent u bij ons op het juiste adres. In een volgend blog ga ik hier dan ook graag verder op in, want samen met u zorgen wij ervoor dat u een “goed beeld” heeft bij uw investering.

Over de auteur

Henk Brouwer is als Business Unit Manager verantwoordelijk voor STANLEY Alarmcentrale. Door zijn jarenlange ervaring in de beveiligingsbranche heeft Henk veel kennis opgedaan van de specifieke beveiligingsproblematiek waar onze klanten mee te maken hebben. Daarnaast is hij lid van diverse internationale projectgroepen in het kader van de ontwikkeling van concepten/oplossingen voor specifieke marktsegementen.

Contact met Henk?